Wszystko zaczęło się w roku 2010, gdy firma Apple wypuściła na rynek swojego pierwszego iPada. Przez kolejne lata mogliśmy obserwować jeden, wielki boom na rynku tabletów. Sprzedaż tych urządzeń ruszyła w górę. Tablet stał się modnym i przydatnym gadżetem dla wszystkich. Jednak po kilku latach trend na tablety obrał zupełnie inny kierunek. Sprzedaż zaczęła systematycznie spadać. Zapotrzebowanie konsumentów na tablety drastycznie zmniejszyło się. Co było tego powodem? Czy rynek tabletów ma szansę się odbudować? Jak wygląda aktualna sytuacja ze sprzedażą tabletów? Przeczytaj ten artykuł, żeby znaleźć odpowiedź na powyższe pytania. A jeśli potrzebujesz części do tabletów kupisz je na krzymark.pl

Zgarnij rabat: Wejdź na krzymark.pl – dodaj produkty do koszyka, wpisz kod rabatowy w koszyku zakupowym: BLOGKRZYMARK.

Tablet jak laptop, tablet jak smartfon

Upraszczając funkcjonalność tabletu można stwierdzić, że jest to urządzenie, które łączy w sobie zarówno funkcje osobistego komputera, jak i smartfona. Nie jest w 100% ani laptopem, ani telefonem. Z tego względu warto przyjrzeć się różnicom pomiędzy tymi urządzeniami, aby zrozumieć czemu tablety cieszą się na zmianę dużą i małą popularnością. 

Różnice pomiędzy tabletem, a laptopem

TABLET

  • dotykowy ekran
  • w niektórych modelach możliwość podłączenia klawiatury i myszki
  • dostępny do wyboru z jednym z trzech systemów operacyjnych: Android, iOS, Windows
  • ekran w przedziale 7-12 cali
  • możliwość podłączenia i używania stylusa
  • wbudowany modem karty SIM
  • możliwość naładowania nawet ładowarką samochodową

LAPTOP

  • brak dotykowego ekranu
  • wyposażone w klawiaturę ułatwiającą pisanie dłuższych tekstów oraz panel dotykowy
  • dostępny z podstawowym systemem operacyjnym – Windows
  • ekran w przedziale 10-17,3 cala
  • większe możliwości, które pozwalają na profesjonalną pracę
  • brak funkcji obsługiwania sieci telefonii komórkowej
  • ładowarki z końcówkami typowymi tylko dla laptopów

Różnice pomiędzy tabletem, a telefonem

TABLET

  • dostępny z większymi ekranami, mało dyskretny
  • trudny w obsłudze dla osób z krótszymi palcami
  • wyposażony w rysik
  • kompaktowe wymiary do przeglądania Internetu oraz oglądania filmów
  • możliwość tworzenia i zapisywania różnych tekstów
  • możliwość prowadzenia prezentacji
  • większa ilość złączy w obudowie

LAPTOP

  • produkowany z mniejszymi ekranami
  • brak możliwości podłączenia zewnętrznych akcesoriów
  • wymiary dostosowane do noszenia w kieszeni lub torebce
  • ograniczone możliwości do wykonywania zaawansowanych działań
  • przeznaczony głównie do komunikacji (moduł GSM)
  • telefon wymienia się częściej niż tablet
  • słabsza bateria

Najłatwiej zauważyć podobieństwa patrząc na występujące różnice. W powyższym zestawieniu potwierdza się stwierdzenie, że tablet łączy w sobie cechy laptopa i telefonu. Wszystkie najważniejsze funkcje laptopa (przeglądanie internetu, korzystanie z programów do pisania tekstów, tworzenie prezentacji) oraz funkcje telefonu (wykonywanie połączeń, korzystanie z aplikacji, robienie zdjęć) zostały połączone w jedno urządzenie – tablet. Z pewnością nikt nie wyobraża sobie życia bez smartfona. Dlatego zazwyczaj wiele osób stoi przed trudnym wyborem: laptop czy tablet? A może to i to? Przy zakupie przede wszystkim należy kierować się tym do jakich czynności będzie wykorzystywane urządzenie i jakie preferencje ma przyszły użytkownik.

Jak wygląda sprzedaż tabletów na rynku?

Od roku 2010 można było zauważyć ciągły wzrost sprzedaży tabletów. Punkt kulminacyjny został osiągnięty w latach 2013-2014, w których odnotowano najwyższe zapotrzebowanie na tablety. Gdy rynek już się nasycił, nastąpił spadek. Od 2014 z roku na rok sprzedaje się coraz mniej tabletów. Korzystając z badań opublikowanych na statista.com globalne dostawy tabletów (według systemu operacyjnego) przedstawiają się następująco:

Niebiesko-szary przygotowany przez statisa.com wykres przedstawiający globalne dostawy tabletów w latach 2010-2020

Jednak w 2020 roku rynek tabletów przeżył odrodzenie. Szczególny wzrost odnotowano w drugim kwartale ubiegłego roku. Według danych przedstawionych przez IDC idc.com całkowita sprzedaż tabletów w 2020 wzrosła aż o 18,6% w porównaniu do roku 2019.

Szaro-biała tabelka przedstawiająca całkowitą sprzedaż tabletów w latach 209-2020 na podstawie danych idc.com

Głównym czynnikiem, który miał największy wpływ na zwiększoną liczbę sprzedanych tabletów, to bez wątpienia światowa pandemia wirusa COVID-19. Wszystkie zalecenia i obostrzenia doprowadziły znakomitą część społeczeństwa do nauki i pracy w trybie zdalnym. Coraz większe wymagania technologiczne zmusiły ludzi do zakupu sprzętu, który będzie umożliwiał im normalne funkcjonowanie w nowej, nieznanej rzeczywistości. Zakup nowego tabletu to często jedyne wyjście, aby uczeń lub student mógł bez przeszkód uczęszczać na zajęcia. A łączący w sobie różne funkcje tablet był wygodnym rozwiązaniem dla wszystkich pracujących zdalnie (zwłaszcza po zakupie dodatkowych akcesoriów, tj. klawiatura). Canalys przedstawia wykres, na którym widać porównanie wielkości rynku tabletów w 2019 i 2020 roku:

Niebieski wykres firmy Canalys przedstawiający porównanie wielkości rynku tabletów w 2019 i 2020 roku

Powrót do szkoły szczególnie w trybie zdalnym odcisnął swoje piętno. W drugiej połowie 2020 roku można było zauważyć różne promocje na urządzenia elektroniczne – w tym tablety, które kusiły klientów szybkim i tanim rozwiązaniem.

Czy opłaca się kupić tablet?

3 powody, żeby kupić tablet

  • Duży ekran – świetnie sprawdzi się podczas surfowania po internecie, oglądania filmów lub przeglądania zdjęć. Większy ekran sprawia również, że oczy nie męczą się tak szybko.
  • Sprawdza się przy pisaniu notatek – funkcja przydatna zwłaszcza dla studentów. Można zabrać jedno, lekkie urządzenie ze sobą na uczelnie i nie martwić się noszeniem kilku zeszytów i masy notatek. Można tworzyć kolorowe mapy myśli i przejrzyste notatki przy pomocy swojego tabletu. W dodatku dbać przy tym o środowisko, oszczędzając papier.
  • Intuicyjność i funkcjonalność – tablet jest prosty w obsłudze. Dzięki niewielkim rozmiarom można zabrać go wszędzie ze sobą i w łatwy sposób korzystać z ulubionych aplikacji.

3 powody, żeby nie kupować tabletu

  • Brak możliwości wykonywania zaawansowanych działań  – obsługa takich programów jak np. arkusz kalkulacyjny jest znacznie utrudniona, a w niektórych przypadkach wręcz niemożliwa.
  • Krótki czas pracy na baterii – męczy Cię stałe podłączanie urządzenia do ładowania? W takim razie tablet nie jest dla Ciebie. Ze względu na duży ekran czas pracy baterii jest znacznie ograniczony.
  • Cena – w porównaniu do funkcji laptopów i nowych odsłon smartfonów oraz ich wartości rynkowej, ceny tabletów można uznać za wysokie.

Kilka lat temu osiągnięcia techniki nie pozwalały na wyprodukowanie tego typu urządzenia w małych rozmiarach. Wręcz niemożliwe było, żeby zmieścić wydajne podzespoły w małym pudełeczku, tak jak możliwe jest to teraz.

Kiedyś nie do pomyślenia było, żeby porównywać komputer stacjonarny z laptopem. Teraz ta granica powoli się zaciera. Tak samo jest z tabletem i smartfonem. Tablety obecnie są coraz mniej potrzebne, ponieważ na pierwszy rzut oka jest to tylko duży telefon z większym wyświetlaczem. Funkcje smartfonów z roku na rok są rozbudowywane tak, aby miały jak najlepsze parametry i cechy komputera osobistego. Być może w przyszłości smartfony totalnie zastąpią tablety.

Tablet idealnie sprawdzi się dla osób, które stale są w ruchu lub podróży, ponieważ dzięki swoim rozmiarom jest łatwy do przenoszenia. Najwygodniejszym wyjściem będzie zakup zarówno laptopa, jak i tabletu. Jednak z całą pewnością nie będzie to najtańsze rozwiązanie. Niemniej jednak w 2021 tablety nadal cieszą się popularnością i mają swoje szerokie grono zwolenników.

Czy tablety zostaną wycofane ze sprzedaży?

Trudno odpowiedzieć na pytanie czy tablety zostaną wycofane ze sprzedaży. Dlaczego? Rynek ciągle się zmienia i zapotrzebowanie konsumentów ciągle się zmienia. Według prognoz i wcześniejszych tendencji można stwierdzić, że sprzedaż tabletów będzie sukcesywnie maleć. Z jednej strony nie można natomiast powiedzieć ze stuprocentową pewnością, że ta sprzedaż całkowicie wygaśnie. A z drugiej strony trudno przewidzieć światową sytuację związaną z pandemią. Najprawdopodobniej, gdy okaże się, że pandemia nadal będzie trwać i ludzie wciąż będą zmuszeni do pozostania w domu i wykonywania w nim swoich codziennych obowiązków – rynek tabletów ponownie przeżyje renesans. Producenci wyjdą naprzeciw oczekiwaniom użytkowników przenośnych urządzeń i zaskoczą odświeżonymi lub całkowicie nowymi funkcjami i niższymi cenami, które wpłyną na nasze decyzje o zakupie tabletu.

Wiele rzeczy cieszy się dużą popularnością i nagle bezpowrotnie odchodzi w zapomnienie. Jeszcze więcej rzeczy powraca po latach do czasów swojej świetności. Jak jest i jak będzie w przypadku tabletów? Najprawdopodobniej zwiększone zapotrzebowanie na tablety w 2020 roku nie będzie się utrzymywać i stale wzrastać. Tablety stają się coraz mniej popularne, ponieważ są wypierane z rynku przez inne urządzenia, które łączą w sobie o wiele więcej funkcji niż tablet. Technologia stale się rozwija i coraz szybciej wiele urządzeń elektronicznych (w tym tablety) odchodzi do lamusa.
Jakie są Twoje doświadczenia z tabletami – czy obecna sytuacja zmotywowała Cię do zakupu tabletu? A może jesteś fanem tego typu urządzeń – co możesz powiedzieć po latach korzystania z tabletów? Korzystasz z tabletu?

kod rabatowy blog krzymark - produkty wybrane dla Ciebie