Najlepsze zdjęcia produktów to podstawa udanej sprzedaży. Wiedzą o tym właściciele e-sklepów, sprzedawcy z platform e-commerce i każdy działający w branży internetowej. To niesamowite, jak jedno zdjęcie potrafi przyciągnąć i zachęcić (lub wręcz przeciwnie) do zrobienia zakupów akurat na tej stornie internetowej, a nie innej. W związku z tym fotografia produktowa stała się nieodzownym elementem internetowego marketingu. Powstaje pytanie: jakie powinny być zdjęcia produktów? Skoro zdjęcia produktów mają przede wszystkim zareklamować produkt i skłonić potencjalnego klienta do zakupu, powinny być dopracowane pod każdym względem. Oprócz tego w fotografii produktowej – jak w każdym innym rodzaju fotografii – liczy się jeszcze poprawna technika oraz nietuzinkowy pomysł na zdjęcie. Chcesz wiedzieć więcej o fotografii produktowej? W tym artykule dowiesz się jak robić zdjęcia produktów, jakie akcesoria fotograficzne będą niezbędne i na co zwrócić uwagę podczas fotografowania.

Zgarnij rabat: Wejdź na krzymark.pl – dodaj produkty do koszyka, wpisz kod rabatowy w koszyku zakupowym: BLOGKRZYMARK.

Fotografia produktowa krok po kroku

Proces fotografii produktowej nie jest zbyt skomplikowany – zwłaszcza dla profesjonalnych fotografów – jednak z początku może przysparzać mniejszych lub większych problemów. Przygodę z fotografią produktową (inaczej zwaną fotografią bezcieniową) należy zacząć od przypomnienia, że jednym z jej podstawowych elementów jest autentyczność. Oczywiście ważne jest, żeby przedstawić produkt z jak najlepszej strony, ale jednocześnie trzeba pamiętać o ukazaniu go takim, jakim jest w rzeczywistości. Świadome ukrywanie wad lub zbędny retusz jest jawnym oszustwem i celowym wprowadzeniem konsumentów w błąd. Jak zatem dobrze przygotować się do robienia zdjęć produktom?

Krok 1: Przygotowanie produktu do fotografowania

Czystość, porządek i jeszcze raz – dla pewności – czystość i porządek. Zdarza się, że niekiedy nawet najbardziej oczywiste rzeczy są pomijane. Robiąc zdjęcia towarom należy zadbać o ich wygląd – wystarczy szybkie przetarcie ściereczką, żeby usunąć kurz lub tłuste odbicia palców. Uwagę trzeba zwrócić także na tło i pozbyć się bałaganu lub niepotrzebnych przedmiotów z kadru. Szanse sprzedaży wzrosną, gdy oferowany produkt oraz otoczenie wokół niego będą wyglądać estetycznie. W dodatku można zaoszczędzić sporo czasu, ponieważ obróbka zdjęcia nie będzie aż tak wymagająca.

Krok 2: Wybór tła dla produktu

Wybór i zorganizowanie tła w fotografii produktowej – inaczej zwanej fotografią bezcieniową – to jeden z kluczowych momentów. Przy tym typie fotografii odchodzi się od wymyślnych scenerii i awangardowych aranżacji. Tło powinno być jednolite (packshot), zazwyczaj białe lub czarne. Dlatego właśnie wielu fotografów decyduje się na zakup namiotu bezcieniowego z tłami fotograficznymi. Jest to praktyczne rozwiązanie oraz spore ułatwienie przy fotografowaniu produktów, ponieważ tła w namiocie bezcieniowym nie odbijają światła, a produkty fotografowane są bez efektu cienia. Pełen profesjonalizm.

Krok 3: Odpowiednie ułożenie produktu

Niemniej ważnym krokiem podczas fotografii produktowej jest odpowiednie ułożenie produktu w kadrze. Najlepiej, gdy fotografowany przedmiot znajduje się na środku, czyli w samym centrum zdjęcia. Dzięki temu nic go nie zasłania, więc jeszcze bardziej przyciąga uwagę klienta. Ten z kolei ma pewność, który i jaki dokładnie towar zamawia. Psst! Kadrowanie jest szczególnie ważne podczas fotografii produktowej odzieży – złożone, pomięte ubrania nigdy nie odzwierciedlą tego, jak wyglądają naprawdę. Tutaj sprawdzą się zdjęcia robione na modelach lub zdjęcia produktowe typu duch.

Krok 4: Dobre oświetlenie produktu

Przy fotografii bezcieniowej niestety samo światło słoneczne nie wystarcza. Najlepiej wybrać namiot bezcieniowy z oświetleniem w postaci paneli ledowych lub z ringiem. W zależności od fotografowanego obiektu i jego wielkości mogą przydać się również lampy pierścieniowe. Najlepiej dokupić 3 takie lampy i zagwarantować w studiu fotograficznym pełne doświetlenie z każdej strony. Lampy pierścieniowe świecą światłem ciągłym, dlatego też mają sporą przewagę nad lampami błyskowymi (fleszami). Można w nich regulować moc światła oraz temperaturę barwową. Właściwie dobrane oświetlenie zapewnia na zdjęciu odwzorowanie naturalnych kolorów i rzeczywistych cech produktu.

Krok 5: Ostrość zdjęcia

Nie ma nic gorszego od rozmazanego zdjęcia. Nieostre zdjęcia to koszmar każdego, kto zajmuje się robieniem zdjęć i każdego, kto chce kupić produkt. Dlatego tak ważne jest, żeby w fotografii produktowej używać stabilnych statywów do aparatów. Nie zawsze musi to być duży, wysoki statyw – może wystarczyć zwykły trójnóg do postawienia na stole. Dobrym rozwiązaniem jest też stabilizator do aparatu, który redukuje wstrząsy i pozwala wykonać zdjęcia w bezruchu. Inwestując w te akcesoria fotograficzne ma się pewność, że wykonane zdjęcia będą miały odpowiednią ostrość.

Krok 6: Zdjęcie produktu z różnych perspektyw

Większość klientów chce obejrzeć cały produkt, a nie tylko jego część. Dlatego kilka ujęć tego samego przedmiotu zdecydowanie zachęcają do zakupów online. Po pierwsze, najprostszymi kadrami są kadry z przodu, z tyłu i z boku. W przypadku niektórych przedmiotów można pokusić się o zdjęcia z góry. Co ważne, fotografia produktowa musi być spójna. Oznacza to, że trzeba zdecydować się na jedną z dwóch orientacji ułożenia kadru:

  • orientacja pozioma (horyzontalna)
  • orientacja pionowa (wertykalna)
 
 

Po drugie, zdjęcia obrotowe to nowy sposób fotografowania produktów. Fotografia 360°, dzięki serii zdjęć robionych podczas obracania produktu na podstawce, tworzy realistyczną projekcję oferowanego przedmiotu i pozwala na obejrzenie go z każdej strony.

Krok 7: Obróbka zdjęć w programie graficznym

Jak wyżej wspomniano – fotomontaż nie wchodzi w grę przy fotografii bezcieniowej. Co innego delikatny retusz. Dlaczego? Dlatego, że ani poprawna technika, ani lata doświadczeń, ani nawet zdolny fotograf nie zagwarantują, że np. kolory na zdjęciu będą dokładnie takie, jak w rzeczywistości. A o to chodzi w fotografowaniu produktów, żeby odzwierciedlać przedmioty takimi, jakimi są naprawdę. To ważne, że mówiąc o postprodukcji zdjęć ma się na myśli tylko ewentualną poprawę kontrastu lub korektę cieni.

fotografia produktowa - jak robić zdjęcia
Fotografia produktowa – porady i ciekawostki

  • Tło nie zawsze musi być białe lub czarne. Warto od czasu do czasu pobawić się kolorem i dopasować kolor tła do produktu, np. pomarańczowe przedmioty skontrastować na zielonym tle.
  • Minimalna scenografia to klucz do sukcesu podczas robienia zdjęć produktom. Jednak stale należy mieć otwartą głowę pełną pomysłów, żeby stale oddziaływać na zmysły klientów. I tak powstaje zdjęcie wina na tle soczystych winogron, które od razu wzbudzają pragnienie.
  • Matowe produkty warto sfotografować na błyszczącej powierzchni – i na odwrót. Błyszcząca powierzchnia dodatkowo stworzy kreatywne odbicie produktu na swojej powierzchni.
  • Filtry polaryzacyjne pomogą pozbyć się niekorzystnych efektów, np. usuną niechciane odbicia podczas fotografowania szkła, ekranów lub okularów.
  • Przed przystąpieniem do edycji zdjęć warto usunąć nieudane kadry i wybrać tylko te, które zapewnią większą sprzedaż.
  • Po korekcie w programie graficznym warto zapisać zdjęcia w tym samym formacie – zoptymalizuje to późniejsze umieszczanie zdjęć w e-Sklepie.
  • Podjęcie decyzji o zakupie trwa ok. 3 sekund, dlatego zdjęcie główne zawsze powinno być tym najlepszym.
  • Poprawnie wykonana fotografia produktowa zwiększa sprzedaż nawet o połowę.

zegarek, smartwatch - fotografia profuktowa

3 rzeczy dzięki którym zrobisz perfekcyjne zdjęcie produktu

Namiot bezcieniowy

Namiot bezcieniowy gwarantuje sukces w fotografii produktowej. Jest to narzędzie, które zawiera w sobie najpotrzebniejsze akcesoria fotograficzne. Po pierwsze, do większości namiotów bezcieniowych dołączane są panele LED. Można wybrać panele z różną mocą i ilością diod. Pamiętaj, że da się regulować nie tylko jasność oświetlenia, ale także orientację paneli ledowych w pionie lub poziomie. Po drugie – jednolite tło. Tła w namiocie bezcieniowym są wymienne. Oprócz standardowego, białego koloru dostępne są zestawy z miksem barw. Dzięki temu wyróżnisz swoje produkty na tle konkurencji. Po trzecie, namiot bezcieniowy jest całkowicie przenośny. W każdej chwili możesz zamienić namiot bezcieniowy na mobilne studio foto. Ponadto nie potrzebujesz żadnych narzędzi podczas składania lub rozkładania namiotu. Namiot bezcieniowy jest jednym z niezbędnych akcesoriów w działalności e-commerce. Chcesz wiedzieć więcej o namiotach bezcieniowych? – kliknij.

Lampa pierścieniowa

Od przybytku głowa nie boli. I tak też jest w przypadku oświetlenia w studiu fotograficznym. W trakcie robienia zdjęć produktów należy wyposażyć się w kilka dodatkowych lamp pierścieniowych, które oświetlą nie tylko sam produkt, ale także i znajdujące się za nim tło. Jak wyżej wspomniano – lampy pierścieniowe świecą światłem stałym. Pilot sterujący zmianą temperatury barwowej znajduje się na kablu zasilającym lub jest dołączony w formie bezprzewodowego pilota do zdalnego sterowania. Także wysokie statywy zapewniają możliwość dowolnej regulacji wysokości lampy. Dzięki lampom pierścieniowym można doświetlić produkty światłem chłodnym, ciepłym lub neutralnym. A do tego w niektórych zestawach lamp dołączone są kolorowe filtry do założenia na ring – biały lub żółty.

Tła fotograficzne

Profesjonalna fotografia produktowa to nie tylko namiot bezcieniowy i lampy. Przyda się także oryginalne tło fotograficzne, które zaprezentuje i wyeksponuje fotografowany obiekt. Tła do namiotów bezcieniowych są wykonywane ze specjalnego materiału, który bardzo dobrze pochłania światło. Przy tych parametrach nawet zdjęcie zrobione zwykłym smartfonem wychodzi idealnie. Tak więc do zrobienia dobrego zdjęcia bezcieniowego nie potrzeba potężnego aparatu, tylko odpowiednich akcesoriów. Jak wiadomo, tła do namiotu fotograficznego występują w różnych rozmiarach i kolorach. Jednak od niedawna można także dokupić tło z inną, ciekawszą fakturą. Warto wiedzieć, że dobrze dobrane tło do namiotu bezcieniowego ułatwia kadrowanie fotografowanego przedmiotu. Trzeba o tym pamiętać zwłaszcza na początku przygody z fotografią produktową.

Podsumowanie

Fotografia produktowa nie należy do najłatwiejszych. Dobry sprzęt i nowoczesne akcesoria to niestety nie wszystko. Przyda się także masa pomysłów zmieszana ze sporą dozą cierpliwości oraz wiedza jak robić zdjęcia produktów. To prawda, że zrobienie dobrego zdjęcia produktu zajmuje dużo czasu, i nierzadko poprzedzone jest setkami nieudanych ujęć nadającymi się tylko do kosza. Jednak warto zainwestować zarówno swój czas, jak i pieniądze w fotografię bezcieniową. Ponieważ estetyczne zdjęcia towarów wzbudzą ciekawość oraz zainteresują konsumentów. Potencjalny klient stanie się stałym, a to nie tylko zwiększy zyski ze sprzedaży, ale również zagwarantuje stabilną pozycję na rynku e-commerce. Jakie zdjęcia według Ciebie mają największe szanse na przyciągnięcie uwagi klientów?

kod rabatowy blog krzymark - produkty wybrane dla Ciebie